۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان (آذر 89)


 

آنچه در زیر می آید بخش کوچکی است از موارد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق اقلیتهای مذهبی کشورمان توسط رژیم جمهوری اسلامی در آذر 1389.
گزارش ذیل با توجه به محدودیتها و مشکلات متعدد گرد آوری اخبار و عدم امکان فعالیت آزادانه نهادها و سازمانهای مستقل دفاع از حقوق بشر در ایران منعکس کننده تمامی ابعاد و وسعت نقض حقوق بشر در ایران نبوده و تنها حکایتگر بخش کوچکی از آن می باشد.

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان (آذر 89)
آنچه در زیر می آید بخش کوچکی است از موارد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق اقلیتهای مذهبی کشورمان توسط رژیم جمهوری اسلامی در آذر 1389.
گزارش ذیل با توجه به محدودیتها و مشکلات متعدد گرد آوری اخبار و عدم امکان فعالیت آزادانه نهادها و سازمانهای مستقل دفاع از حقوق بشر در ایران منعکس کننده تمامی ابعاد و وسعت نقض حقوق بشر در ایران نبوده و تنها حکایتگر بخش کوچکی از آن می باشد.
در آذر ماه سال جاری دستکم 4657 نقض موردی حقوق بشر که از سوی ناقضان آن در سطح جامعه صورت پذیرفته به ثبت رسیده است که از این تعداد35 مورد مربوط به بازداشت و نقض حقوق اقلیت های مذهبی می باشد.
در آذر ماه و در حوزه حقوق اقلییت های دینی و مذهبی دست کم 14 نفر از ایشان بازداشت شدند دهها تن به دادگاه های انقلاب احضار و برای چندین تن نیز احکام تعزیری و شلاق صادر شد و از تجمع برخی از مردم نیز ممانعت شد.
در همین راستا چندین مغازه از شهروندان بهایی سمنان به آتش کشیده شد و برخی رهبران دینی ممنوع الخروج باقی ماندند.
بازداشت:
1-   بازداشت دو نفر از پیروان اهل حقمراسم سالگرد سید خلیل عالی نژاد از بزرگان اهل حق تحتتدابیر شدید امنیتی برگزار و 2 نفر از پیروان این مکتب بازداشت شدند.
2-    آغاز دوران محکومیت دو شهروند بهایی در قائم شهردو شهروند بهایی ساکن قائم شهر برایگذراندن دوران محکومیت خود به زندان قائم شهر منتقل شدند.
3-   بازداشت ده شهروند مسیحی و بلاتکلیفی دو تن از ایشان در زندان ورامینیک گروه از شهروندانمسیحی که برای برگزاری آئین عبادتی و تعلیم کتاب مقدس گرد هم آمده بودند توسط ماموران امنیتیبازداشت شدند.
4-    بازداشت پدر یکی از نوکیشان مسیحی در کرج"هاشم کریمیپدر "حسین کریمیاز نوکیشانمسیحی توسط ماموران لباس شخصی در خانه خود بازداشت شد.
5-   بازداشت رویا قنبری و یورش نیروهای امنیتی برای دستگیری فتانه نوریروز دوشنبه، 29آذرماه، رویا قنبری، شهروند بهایی ساکن ساری بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شددر اقدامی دیگر،روز یک شنبه یازده مامور امنیتی با ارائه حکم دست نویس کتبی بازداشت فتانه نوری، همسر امیدقنبری، منزل پدر و پدر شوهر او را مورد تفتیش قرار دادند.
6-   احضار سه شهروند بهایی در اصفهان برای آغاز دوران محکومیت شانسه تن از شهروندان بهاییاصفهان در 13 آبان ماه سالجاری جهت اطلاع اجرای حکم یک سال زندان که در سال 84 از سویدادگاه انقلاب برای ایشان صادر شده بود به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شدند.
صدور حکم:
1-   صدور بیش از چهل سال زندان برای مبلغان مذهبی کرد زبان: 7 تن از مبلغان مذهبی کرد زبان ازسوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به حبس های طولانی محکوم شدند.
2-    چهار ماه حبس برای یکی از دراویش نعمت اللهیدادگاه عمومی گناباد در جریان محاکمه ایغیابی، محمد مروی از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن بیدخت را به دلیل مقاومت در مقابلماموران دولت به تحمل چهار ماه حبس محکوم کرده است.
ممانعت از مراسم:
1-   تداوم یورش به جلسه مذهبی بهاییان وبازداشت سه شهروند بهاییماموران اداره اطلاعاتمازندران در تاریخ 1 آذر ماه 1389 به یک جلسه مذهبی مخصوص بهاییان موسوم به ضیافت درشهرستان رامسر هجوم آورده و سه تن را بازداشت کردند.
2-   ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم تاسوعا توسط دراویش گنابادی در بروجردجمعی ازدراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی به رسم سنت ، مراسم تاسوعا را با برافروختن شمع در محل حسینیهتخریب شده بروجرد برگزار کردند که این امر ممانعت مأمورین امنیتی از ادامه مراسم و عدم برگزاریآن در روز عاشورا را در پی داشت.
3-   نهادهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تاسوعا توسط دراویش شدنددر ادامه فشارها و ایجادمحدودیت برای دگراندیشانِ دینی، عقیدتی و مذهبی، طی روزهای اخیر ماموران امنیتی مانع ازبرگزاری مراسم شمع گذاریِ تاسوعا توسط دراویش شدند.
محاکمه:
1-   اعلام زمان دادگاه 9 شهروند بهایی ساکن مشهددادگاه انقلاب اسلامی مشهد تاریخ دادگاه 9 شهروندبهایی ساکن شهر مزبور را که سال گذشته به انحاء مختلف مدتی در بازداشت اداره اطلاعات بوده اند رااعلام کرد
ممانعت از کسب:
1-   آتش سوزی تعمدی و مجدد، محل کسب یک شهروند بهایی ساکن رفسنجانعلی رغم افشاگری هایصورت گرفته در خصوص آتش زدن محل کسب شهروندان بهایی در رفسنجان ساعت 3 بامداد امروز ( 28 آذرفروشگاه قطعات یدکی لوازم خانگی آقای علی شاکر مجددا به آتش کشیده شد.
2-  آتش سوزی تعمدی و سازمان یافته محل کسب بهائیان در رفسنجانعوامل خودسر در یک پروژهسازمان یافته علیه بهائیان کاسبکار در رفسنجان ایران اقدام به آتش زدن 8 باب مغازه کردند.
ممنوع الخروج:
1-    ادامه توقیف گذرنامه های رهبران دینی اهل سنت ایرانحسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستاندر فرودگاه امام خمینی تحت بازرسی و تفتیش قرار گرفتاو در گفتگو با دویچه وله می گوید کهگذرنامه اش توقیف شده و نامش در فهرست ممنوع الخروج هاستوی دلیل این محدودیت ها را توضیحمی دهد.
منبع: خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان
ردیف
موضوع
تعداد
1
بازداشت
19
2
صدور حکم
8
3
محاکمه
9
4
ممانعت از کسب
2
5
ممنوع الخروج و توقیف گذرنامه
1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر