۱۳۹۰ فروردین ۲۱, یکشنبه

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان (بهمن 89)

آنچه در زیر می آید بخش کوچکی است از موارد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق اقلیتهای مذهبی کشورمان توسط رژیم جمهوری اسلامی در بهمن 1389.
گزارش ذیل با توجه به محدودیتها و مشکلات متعدد گرد آوری اخبار و عدم امکان فعالیت آزادانه نهادها و سازمانهای مستقل دفاع از حقوق بشر در ایران منعکس کننده تمامی ابعاد و وسعت نقض حقوق بشر در ایران نبوده و تنها حکایتگر بخش کوچکی از آن می باشد.
در بهمن ماه سال جاری دستکم 12122  نقض موردی حقوق بشر که از سوی ناقضان آن در سطح جامعه صورت پذیرفته به ثبت رسیده است که از این تعداد 60 مورد مربوط به بازداشت و نقض حقوق اقلیت های مذهبی می باشد.
در طی بهمن ماه ده ها تن از شهروندان بهایی، مسیحی، اهل سنت و دروایش گنابادی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
در تداوم آزار و اذیت شهروندان اهل سنت و ایجاد محدودیت مسجد جامع شهر تایباد پلمپ شد و یک نمازخانه اهل سنت درتهران نیز بسته شد.
شانزده تن از دراویش گنابادی به اداره اطلالاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهدید قرار گرفته و هفت دیگر از ایشان در دادگاه ها محاکمه شدند.
بازداشت:
1-   بازداشت جمعی از شهروندان مسیحی در دزفول و اهواز: جمعی از نوکیشان مسیحی بدلیل محدودیت ها، در مکانی که با عنوان کلیسای خانگی به جهت پرستش و برگزاری مراسم شکرگزاری دور هم گرد آمده بودند با ورود مامورین امنیتی بازداشت و با گذشت یکماه از سرنوشت خادم این کلیسا ی خانگی تاکنون اطلاعی در دست نیست.
2-   بازداشت فیض الله روشن در ساری: یک شهروند بهایی ساکن ساری به نام "فیض الله روشن" در روز شنبه 25 دی ماه 89 پس از احضار و معرفی خویش به اداره اطلاعات شهر مذکور بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
3-    یک شهروند مسیحی بازداشت و دیگری از اتهام ارتداد تبرئه شد: روزگذشته اداره اطلاعات کرج با احضار بهنام ایرانی، شهروند مسیحی به اداره اطلاعات وی را بازداشت کرد.
4-   بازداشت دو تن از شهروندان بهایی در مشهد: دو شهروند بهایی، به نام های ضیائیه اسحاقی(شعاعی) و فرهاد امری، توسط نیروهای امنیتی شهر مشهد بازداشت شدند.
5-   بازداشت نه نفر از شهروندان اهل سنت در سردشت: تنها در یکماه گذشته بیش از نه نفر از هموطنان اهل سنت در شهرستان سردشت بازداشت شده اند.
6-   بازداشت فرهاد سنائی، شهروند بهایی اهل قائمشهر: فرهاد سنائی، شهروند بهایی اهل قائمشهر ظهر روز گذشته، شانزدهم دی ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
7-   بازداشت یکی از دراویش شهرستان الیگودرز: در ادامه فشارهای وارده بر دراویشِ نعمت اللهی گنابادی، "پیرکریمی" یکی از دراویش شهرستان الیگودرز بازداشت شد.
8-   بازداشت یک فعال اهل سنت در شهرستان قصرشیرین: علی اکبر محمودی یکی از فعالین اهل سنت شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه صبح روز یکشنبه، بیست و چهارم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.
9-    بازداشت دو تن از شهروندان بهایی اصفهان: صبح یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه، دو شهروند بهایی اهل اصفهان به نام های"انیسا مطهر" و "سعید هاشمی" توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
10-     بازداشت گسترده شهروندان اهل سنت جوانرود: صبح روز پنج شنبه 28 بهمن نیروهای اطلاعاتی در یک عملیات ضربتی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان سنی مذهب در جوانرود نمودند.
محاکمات:
1-   محاکمه 7 درویش گنابادی در دادگاه انقلاب الشتر: جلسه رسیدگی به اتهامات 7 تن از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی ، فردا یکشنبه سوم بهمن ماه در دادگاه انقلاب الشتر برگزار می شود.
2-  شهروند بهایی ساکن مشهد که در حال گذراندن دوره محکومیت 5 « محاکمه مجدد رزیتا واثقی، شهروند بهایی: رزیتا واثقی ساله در زندان وکیل آباد است؛ مجددا محاکمه شد.
احضار:
1-   احضار مولانا فاضلی موحد به دادگاه ویژة روحانیت: صبح امروز مولانا فاضلی امام جمعه اهل سنت تایباد به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.
2-   احضار دو درویش گنابادی به پلیس اطلاعات و امنیت لنجان: در پی حادثه اصفهان و آزادسازی آقای محجوبی شیخ طریقت نعمت اللهی گنابادی از زندان توسط جمع کثیری از دراویش گنابادی، آقایان علی بابایی و حسین محمدپور از دراویش ساکن شهرستان لنجان استان اصفهان، به پلیس اطلاعات و امنیت آن شهرستان احضار شدند.
3-    حضار چهارده تن از دراویش گنابادی سروستان به دادگاه: چهارده نفراز دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی سروستان به دلیل تحصن اعتراض آمیز مقابل فرمانداری آن شهرستان به اتهام اخلال در نظم عمومی به دادسرای عمومی و انقلاب سروستان احضار شدند.
پلمپ و تخریب محل عبادت:
1-   مسجد جامع شهر تایباد پلمب شد: نیروهای امنیتی پس از شکست در انتصاب امام جمعه حکومتی برای تایباد مسجد جامع این شهر سنی نشین را پلمب کرد.
2-    پلمب یکی از نمازخانه های باسابقهٴ اهل سنت تهران و بازداشت پیش نماز آن: نیروهای امنیتی یکی از نمازخانه های باسابقهٴ اهل سنت در تهران را پلمب و پیش نماز آن را بازداشت کردند.
اعمال فشار، تهدید و ضرب و شتم:
1-     ضرب و شتم و بازداشت معترضان به برکناری امام جمعه اهل سنت تایباد: در پی برکناری مولوی محمد فاضلی موحد، امام جمعه اهل تسنن، اعتراضات گسترده ای در شهر مرزیِ تایباد، در استان خراسان رضوی بوقوع پیوست، که منجر به زد و خورد و بازداشت گروه زیادی از شهروندان شد.
2-    اعمال فشارهای روزافزون بر شهروندان بهایی ساری: در پی اعمال فشارهای روزافزون بر شهروندان بهایی مازندران صبح روز یک شنبه 10 بهمن ماه ماموران اداره اطلاعات ساریبه منزل و محل کسب یک شهروند بهایی به نام "بهزاد ذبیحی ماهفروزکی" مراجعه کرده و اقدام به تفتیش هر رو محل نمودند.
منبع: خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان
ردیف
موضوع
تعداد
1
بازداشت
31
2
محاکمات
8
3
احضار
17
4
پلمپ و تخریب محل عبادت
2
5
اعمال فشار، تهدید و ضرب و شتم
2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر